1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior
Alfa Romeo GT 1300 Junior 1974
Sælgers omtale af bilen:
Jeg har ejet bilen siden 2010 Jeg har siden jeg købte bilen i 2010 kun kørt omkring 7000 km i den, så den bliver ikke brugt ret meget. Det synes jeg er ærgerligt, så jeg tænker den skal videre til en ny entusiast.
Lidt data om bilen:
Bilen er 100% gennem restaureret. Alle rustne dele er blevet udskiftet med nye. Efterfølgende er bilen blevet sandblæst i bunden og motorrummet og blevet epoxygrundet. Ovenpå grundmalingen har den fået et lag Upol Raptor bedliner i bunden, skærmkasserne, baggagerummet samt indvendigt. Bilen er blevet lakeret hele vejen rundt i den originale 501 Rosso farve. Alt det hvide er malet på (ingen stickers!) og der er 10+ lag klarlak ovenpå. Lakeringen matcher de gamle GTA racere fra tidsperioden. Efter lakering har bilen fået 6 liter hulrumsvoks i rotisseri stativet i alle mulige (og umulige) vinkler så det virkelig er godt fordelt.
Alle bolte og skruer er blevet sandblæst og elgalvaniseret.
Alle andre dele såsom undervogn osv. er blevet sandblæst og vådlakeret i blank sort inden bilen er blevet samlet.
Bilen er bygget op som en GTA replica med den specielle lakering, GTA håndtag, GTA plinth til nummerpladelyset, 15” GTA replica hjul, GTA front grill. Desuden er den forreste kofanger modificeret så den midterste del er fjernet, og de hjørnedele der sidder på bilen er rykket tættere på bilen end originalt. Den bagerste kofanger er fjernet og der er monteret øjer i stedet. Bilen er udstyret med fuldt bur fra Safety Devices (lavet specielt til Alfaholics)
Motoren er den originale, men modificeret for flere HK. Den er boret op til 1400cc og monteret med letvægtsstempler fra Spruell Motorsport i USA. Plejlstængerne i Titanium er lavet af Auto Verdi i Sverige. Topstykket er portet og udstyret med større ventiler. Der er monteret en 123-ignition elektronisk tænding. Svinghjulet er drejet ned og er balanceret sammen med krumtappen af Westspeed i Varde. Alle lejer er naturligvis nye, og ligeledes er vandpumpe, benzinpumpe osv. Der er monteret en elektrisk kølerblæser med termostat i stedet for den fastmonterede blæser som drives af krumtappen. Udstødningen er en 2” komplet rustfri udstødning fra Alfaholics. Knastakslerne er lavet af RJR (Richard Jameson) i USA. Bilen er rullet til 112,8 HK på hjulene før montering af knasterne, så den yder en smule mere i dag. Standard yder den 89 HK på motoren.
Gearkassen er renoveret med nye syncromeshringe, og bagtøjet er udstyret med et lightweight gripper differentiale.
Bremserne er 4 stemplede kalibre med ventilerede 280 mm skiver.
De fleste dele på bilen er helt nye såsom:
– Alle gummidele
– Benzintank
– Undervogn (Koni + større krængningsstabilisatorer, sænkningsfjedre)
– Måtter
– Himmel
– Sædebetræk
– Sædehynder
– Rat (Nardi)
– Lygter (alle)
– Dørsider
– Osv….
Som du kan læse er bilen kompromisløst bygget og er super fed.
Alfaholics tager 300.000 GBP for en bil som er bygget på samme måde, men dog med en peppet TS motor.
Byggeprisen er højere end salgsprisen og tusindvis af arbejdstimer til 0 kr. 🙂
Bilen er klar til hill climb eller track days, eller kan også sagtens fungere som en fed søndagsbil.
Stel nummer: 0002249
Speedmeter viser: 22923 km
Sidst veteransynet i DK: 23.03.2019
Seneste registrerings nummer: BC65100
Sælges for kunde
Browse through the vast selection of vehicles that have recently been added to our inventory.