1991 HONDA NSX 3,0I V6 VTEC

Sold

Honda NSX 3,0 V6 VTEC 1991

Lige ankommet i vores showroom.

Den eneste der er til salg i Danmark med afgift betalt….

Bilen er i fremragende stand – både kosmetisk og teknisk.

Kun km. 152207 fra ny.

Importeret til Danmark i 2014.

Special fremstillet læder sæder.

Bilen kan ikke beskrives – skal absolut ses….

Bilmagasinets artikel om denne ny klasikker:

I 1990’erne kørte Honda i et noget mere drilsk gear, end de har gjort på det seneste. Det var her, den nu velkendte Type-R-variant af Honda Civic først fik debut, og biler som Integra gjorde mærket populært blandt tunere og folk, der var glade for at køre. Som gloriebil for alt denne udvikling stod Honda NSX – en centermotoriseret sportsvogn, der skulle gøre Honda i stand til at kaste sten mod mærker som Ferrari.

Bilen var udstyret med en 3-liters V6 sugemotor med 274 hk og Hondas VTEC-system, og chassiset var tilpasset af den nu afdøde Ayrton Senna, der vandt Formel 1-løb på stribe for Honda i samme periode. Med andre ord, så er NSX en sportsvogn produceret i den absolutte apex af Hondas sportslige “teenage-periode”, og selv om opskriften måske ligner andre små japanske sportsvogne, som Toyota MR2, så tåler den ingen sammenligning.

Men hvorfor er Honda NSX så dyr?

“Jo, men en Ferrari 348 er stadigvæk billigere, og der får du V8 med i købet. Hvorfor er NSX så dyr?” kunne man spørge. Ét svar er den såkaldte Gran Turismo-effekt, der i seneste år ser japanske biler stige uregerligt i pris, fordi de udgjorde plakatbiler i den kendte spilserie, Gran Turismo. Nu er dem, der spillede Gran Turismo som unge ved at være i en alder, hvor de har råd til at investere i drømmebilerne der, farvet af barndommens helte, i stigende grad er japanske ikonbiler, herunder også Nissan Skyline, der for nyligt blev sat til salg til endnu mere end NSX’eren.

Det kombineres med et relativt lavt antal af mange af disse biler, der ikke er solgt i nær samme antal som eksempelvis Ferrari 348. Honda NSX solgte i cirka 1.200 eksemplarer om året i gennemsnit, mens Ferrari 348 solgte knap 1.800 eksemplarer om året i gennemsnit. Ud over det, så blev relativt få solgt i Europa, hvilket kun gør Honda’en mere sjælden på vores længdegrader.

Er Honda NSX fed?

Blandt udtalelserne om Honda NSX er kun positive ord. Naturligvis er den indstillet og finjusteret af Ayrton Senna, men blandt dens tilhængere er også Gordon Murray, der tog meget inspiration fra NSX til sin legendariske McLaren F1, og endda hævdede, at chassiset var mere afstemt end konkurrenter som Porsche 959 og Ferrari F40, og at den sagtens kunne tåle flere kræfter.

Valget af den (relativt) lille V6’er var formentligt for at overholde den såkaldte “Gentlemens agreement”, en uskreven regel mellem de store japanske fabrikanter, der dikterede, at effekten skulle holdes under 276 hk.

Da Anders Richter i 2013 var ude og køre den, var han også imponeret over, hvor godt motoren var egnet til bilen, og overrasket over, at Honda kunne producere så harmonisk en bil.

“Tag motoren fra den første BMW M3, bland den med gryntet fra en smallblock V8’er, tilsæt en knivspids civiliseret japansk V6’er og blend det hele sammen. Så står du med en mekanisk smoothie, som kan bryste sig af et af de mest intense lydspor, jeg nogensinde har hørt fra en japaner.”

Stel nummer: CJ50329

Speedometer viser: 152207

Sidst synet i DK:

Sælges for kunde

Der tages forbehold for tastefejl

Year: 1991
Make: Honda
Model: NSX 3,0 VTEC
Body Style: Coupe
Transmission: Manuel
Condition: Slightly Used
Engine: 3,0
MPG: City / Highway
VIN Number: JHMNA11500T000983
Back to top