1979 Porsche 930

Flot eksemplar af 911-seriens topmodel
Sold

Toppen af 911-serien har lige siden 1975 heddet ”Turbo”, hvor den i forvejen kompetente sportsvogn 911 fik tryklader på og skabte en myte.

Denne konkrete Turbo blev leveret til et leasingselskab i Missouri i maj 1979, hvilket fremgår af servicehæftet. Derefter har bilen skiftet ejer nogle gange, herunder helt passende til myten hos en natklubejer i Connecticut, der kørte i bilen indtil sin død. Derefter overgik bilen til det uafhængige Porsche-værksted Wheelers Auto, ligeledes i Connecticut, hvor ejeren af værkstedet gik igennem bilen fra a-z, og herunder udførte gennemgående (på amerikansk: ”nuts-and-bolts”) motorrenovering. Der er omfattende fotodokumentation fra dette arbejde der blev foretaget i 2014.
Bilen har kun kørt ganske lidt siden renoveringen, hvorfor motoren i dag er i absolut topform uden oliespild eller olieforbrug. Bilen er holdt tæt på 100% original – dog er der eftermonteret en K27 turbo, der er ingen katalysatorer men til gengæld forbedrede varmekasser. Bilen er for nyligt prøvekørt på Jyllandsringen af den tidligere Le Mans-kører og særdeles erfarne 911-kører John Nielsen, der vurderede, at bilen kører som den gjorde den dag den rullede ud af fabrikken.
Bilen kommer med omfattende dokumentation, originalt servicehæfte, originalt garantikort, original brugermanual, værktøjssæt samt donkraft. Meget original stand.
Sælges for kunde. Bilen er uden afgift.

Om modellen:
Turboen er en del af den omfattende Porsche 911-modelserie, men måske den mindst komplicerede at forstå: Den var altid topmodellen i programmet, og gennemgik kun få ændringer i sin levetid. De første modeller havde en 3-liters motor med 260 hestekræfter, de senere en 3,3-liters maskine med 300 hestekræfter. I mange år måtte Turboen nøjes med fire gear, og først i de allerseneste årgange fik de fem gear i kassen.
Det gik nu også meget godt uden, for Turboen var i praksis en af verdens hurtigste sportsvogne. En endnu større del af dens myte stammer dog fra, at den var (og er!) ret svær at køre rigtigt stærkt i: Hvis man overdriver indsatsen i en kurve (eller tubokræfterne kommer bag på éen), så skal man være hurtig på rattet for at kompensere for overstyringen.

Paradoksalt nok er netop dens farlige image en dal af dens tiltrækningskraft i dag, hvor der ikke længere bliver lavet farlige biler. Kun rigtige mænd kører Turbo.
Priserne på 911’ere er i de seneste år kun gået én vej: Opefter. Det gælder ikke mindst Turboen.

Sælges for kunde

Speedometer viser: 49347 miles

Stelnummer: 9309800427

Year: 1979
Model: 930
Interior Color: Black
Back to top