1958 Jaguar XK 150 FHC
Jaguar XK 150 1958
Her er tale om en toprestaureret bil som ikke udbydes til salg hver dag…….
Alt er renoveret i meget høj kvalitet se kundens beretning.
Stel nummer: S834840
Speedometer viser: 17111 miles
Sidst Veteransynet i DK: 24.07.2018
Sidste registrerings nummer i DK: DT71349
Sælges for kunde
Oplysninger fra nuværende ejer:
Hermed lidt information om min XK 150.
Bilen er produceret i december 1957 og solgt til Jaguar i USA. Bilen har kørt i Californien iflg. reg. attest fra USA i Newport Beach, Los Angeles. Bilen er importeret til Danmark i 1988 af Jaguar House, Johan Bendixen, Frederikssund. Bilen er herefter solgt til Hjørnegaard Aps i Viborg i 1993. Først indregistreret i Danmark i Januar 1994. Bilen er en matching numbers car, bortset fra at der er monteret 5-trins gearkasse. Originale gearkasse forefindes og kan følge med bilen.
Jeg køber bilen i november 1996. Den er da på danske plader. Jeg afmelder den da jeg da har min Healey under restaurering. Bilen bliver så synet og indregistreret igen i 2000 og jeg kører i den i 5 år. Herefter adskilles bilen for kosmetisk og mekanisk istandsættelse.
Al lak har været fjernet fra karosseri ned til blankt metal. Der var alene behov for rust reparation af forreste underste højre forlygtehus samt en plade på ca. 10 x 10 cm i bund af højre dør. Dette er totalt alt der er lavet af rustarbejde på bilen. Grundet karosseriets gode tilstand og at bilen var undervognsbehandlet blev karosseriet ikke afmonteret fra chassisrammen. Alle undervognsdele har været afmonteret for rengøring, kontrol og maling. Bundkar for motor har været afmonteret for rengøring og kontrol af hoved lejer. Ventiler justeret på motor. Karburatorer rengjort og forsynet med nyt rep. sæt samt monteret og justeret. Motor er forsynet med 5-tins gearkasse fra Toyota Supra. Det sammenholdt med at bilen var født uden overdrive, og dermed har højere gearet bagtøj, betyder at bilen i 5. gear er højt gearet og dermed giver meget behageligt omdrejningstal ved kørsel på motorvej. Endvidere er forreste bremsekalibre og skiver opgraderet således at bilen bremser væsentligt bedre end standard, hvor den har relativt små bremseklodser både foran og bag. Jaguar XK 150 var i øvrigt den første standardbil der havde skivebremser på alle 4 hjul. I forbindelse med karosserirenoveringen blev bilen epoxygrundet og et meget omhyggelig lakeringsarbejde udført. Nyt læderinteriør blev monteret i bilen og forreste sæder blev udskiftet til bucket sæder.
Bilen er færdig efter restaurering i sommeren 2010 og har siden været på flere langture til syd tyskland, England og Skotland, samt brugt til fornøjelseskørsel i øvrigt i Danmark.
Browse through the vast selection of vehicles that have recently been added to our inventory.